top of page

הירשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים

תודה על ההרשמה!

גלו את תכניות ההדרכה
של אופנוען מאומן

לא משנה מה תרצה להוציא מעצמך ומהאופנוע, רכיבה זאת אומנות.

אומנות הרכיבה. הדרכת הרכיבה המתקדמת והמובילה בישראל.

האינסטגרם שלנו

לכבוד גנרל חורף | גידי פרדר

עודכן: 5 ביוני 2022

(יותר טוראי מגנרל, בזמן האחרון)


מיעוט הגשמים וחוסר היציבות במזג האוויר, דווקא דורשים יתר תשומת לב לנושא הרכיבה בחורף. להלן מספר טיפים להתמודדות עם החורף ההפכפך.


החורף הישראלי הוא לא בדיוק מושג מאיים ומפחיד כמו החורף של אנגליה למשל, בטח לא של שוויץ. כאן בישראל, אתה יכול למצוא את עצמך יוצא מנתניה בבוקר, תחת מטר סוחף של גשם אפור, ותוך שעות ספורות לעבור למצב צבירה שונה לחלוטין. בתל-אביב שמיים כחולים, קרני השמש מפזזות על חליפת החורף המשוכללת שרכשת בנסיעה האחרונה לגרמניה, ואתה מתאדה בפנים, מת לברוח מהסאונה. גם ביום חורף סגרירי, לפחות באזור המרכז, אין מה לדבר על טמפרטורות נמוכות, מה זה בכלל מתחת לאפס?


בקיצור, רכישת ביגוד החורף הנכון לישראל, אינה פשוטה כמו ללכת ולקנות את הכי טוב והכי יקר, וצריך להשקיע קצת מחשבה וזמן בעניין. בפועל, החורף הקל גורם לישראלי לזלזל בו, ולא לקחת ברצינות יתרה איומי מזג האוויר, ובטח שלא את הקלישאות העונתיות על זהירות בדרכים, "הכביש חלק", "שמור מרחק", וכל יתר העצות המיותרות שמחלקים לנו ברדיו. העניין הוא שאותו רוכב ישראלי שאינו לוקח ברצינות את החורף, משלם בדרך כלל את המחיר, גם אם זה לא נגמר בבכי, ורק מתבטא בנחלי זיעה הניגרים על גבו, במעלית, בדרך לפגישה מגוהצת, בקומה ה35- במרכז עזריאלי.


וחבל. אי הנוחות זה הכסף הקטן. מהבחינה הבטיחותית, התעלמות מתנאי החורף עלולה לעלות ביוקר רב, ולכן, גם חודש אחד של גשמים שווה התייחסות מצד הרוכבים על שניים. כדי להיות מכוסים מכל הכיוונים צריך לגעת בארבעה תחומים עיקריים:


1. תנאי הדרך


אספלט באיכות טובה, כלומר, מה יותר מחוספס, מספק אחיזה מצוינת גם כאשר הוא רטוב. אפשר לבלום חזק, להאיץ, ואפילו להגיע להטיות מכובדות על אספלט רטוב, בתנאי שהוא נקי. וזהו תנאי הכרחי. במהלך עונת הקיץ, או כל הפוגה ארוכה בין מטר למטר, צובר הכביש שפע של זבל תעשייתי: נוזלים ממכוניות, אבק, פסולת שנזרקת ממכוניות, ועוד כיד הדמיון הטובה. לכן הגשם הראשון הוא תמיד הבעייתי ביותר.


כל המשקעים שעל האספלט צפים על פני השטח ומורידים את תנאי האחיזה לרמות מגוחכות במקרים מסוימים. כך למשל הופכות שדרות הפיקוסים בתל-אביב לסכנת נפשות, כאשר פירות העץ מתערבבים במים ויוצרים עיסה חלקלקה. על אספלט בעל שטח פנים חלק, המצב גרוע שבעתיים. כבישים כמו דרך ז'בוטינסקי בר"ג, צומת עלית במיוחד, דרך אלוף שדה, ועוד ועוד, הופכים למשטחי החלקה בגשם הראשון.


ההפוגות הארוכות בגשמים, במיוחד במכורתנו המאובקת, יוצרות תנאים של "גשם ראשון" יותר מפעם אחת במהלך החורף. זו נקודה חשובה שצריך להביא בחשבון. כל האמור לעיל לא אמור להרתיע אותנו מרכיבה בחורף. גשם שוטף במשך מספר שעות, דואג לנקות את פני הכביש באופן יסודי למדי. אין כמו יום שבת שטוף שמש, לאחר שבוע רצוף של גשם, להתענג על רכיבה כדת וכדין.


צריך להיזהר באותם ימים גבוליים, בהם ממטרים מקומיים מלחלחים את הכביש במחלף יבנה, בעוד שבאשדוד יבש, והשמש זורחת. בסופו של דבר צריך הרוכב לגלות ערנות גבוהה, ולדעת לזהות מרחוק אספלט עם אחיזה טובה. הסממן הבולט ביותר הוא כמובן החספוס, אשר מתבטא בחוסר ברק, ואי הצטברות מים על פני הכביש.


2. הכנת האופנוע


הכנת האופנוע חיונית כדי להימנע מתאונות וממצבים מביכים. ראשית כדאי להסביר כי אין בעיה עם המים הנשאבים יחד עם האוויר למנוע. כל עוד לא נכנסים לשלוליות או מעברי מים שמגיעים לגובה גופי המצערת, אין לאופנוע שום בעיה לתפקד ברטיבות (המצבר נמצא בדרך כלל מעל גובה המאיידים). כדי שבאמת לא תהיה בעיה רצוי לסרוק בעין מקצועית את כל מערכת החשמל, ולוודא את מצב המחברים הרגישים לרטיבות.


שימון וגירוז כל המערכות הנעות, הוא חובה בתקופת החורף. המכלולים החשובים הם מנגנון המצערת, הכבלים למיניהם, צירי הגלגלים, שרשרת ההינע, ועוד, בהתאם לדגם וסוג האופנוע. לצורך שמירה על תפקוד מכלולים אלה צריך לחזור על השימון יותר מפעם אחת במהלך החורף. אי שימון השרשרת, גם שרשראות O-רינג שלכאורה אינן צריכות שימון, יוביל להחלדה ולקיצור חיי השרשרת.


הגורם האחרון והקריטי הם הצמיגים. מובן מאליו שצריך להקפיד על צמיגים תקינים, עם עומק חריצים לא פחות מ50%- מחדש. זה הרצוי. ברור וידוע שרוב הרוכבים, בעיקר מסיבות תקציביות, אינם מקפידים על הכלל. לכל אלה כדאי לזכור כי צמיגים שחוקים יתר על המידה גורמים נזק כספי גבוה בהרבה מרכישת צמד צמיגים חדש.


צמיג תקין צריך לחץ אוויר נכון כדי לתפקד. לשיפור האחיזה ניתן להוריד את לחץ האוויר ב2- עד 3 PSI. לחץ אוויר נמוך יותר יוצר שטח מגע גדל יותר עם הכביש, ומזרז את התחממות הצמיג. יחד עם זאת צריך להיזהר מהורדה מוגזמת של לחץ האוויר, אשר תתרום לציפה של הצמיגים במהירויות גבוהות. באותו עניין צריך לציין כי צמיגים רחבים, בשל נטיתם לצוף על המים מוקדם בהשוואה לצמיגים צרים, דווקא פחות מומלצים לחורף. צמיגים צרים "חותכים" את המים טוב יותר, ובמקרים בהם המידה תואמת למפרט האופנוע, לא יהיה לצמיגים רחבים שום יתרון.


3. הכנת הרוכב


כפי שנאמר בפתיח אנו חיים במדינה הפכפכה, לא רק פוליטית, גם במזג האוויר. החוכמה היא לדעת גם להישאר יבש תמיד, גם לא לסבול מקור, גם לא לבעור מחום בחליפה אלפיניסטית, ובנוסף, לתפעל את האופנוע באופן חופשי ומלא.

החורף הישראלי מספק תנאים לא קשים להתמודדות. הפתרון הפרקטי ביותר הוא מעיל רכיבה מאריג עמיד בגשם, הכולל ביטנת חימום מתפרקת. מכנסי סערה משלימים את ההגנה על הגוף, מגפיים ייעודיות, או נעליים עמידות במים, ישלימו את ההגנה על הרגליים. השימוש בכפפות חיוני ביותר, כדי למנוע קיפאון של מפרקי האצבעות מול הרוח.


חשוב לעשות הפרדה בין מי שרוכב מרחקים ארוכים כל יום, לבין שחי ונייד בסביבת העיר. הרוכב העירוני יכול לוותר על מעיל חורף משוכלל, ולהסתפק בחליפת גשם דקה, אשר מספקת גם הגנה טובה מהרוח. בהרבה מימות החורף בתל-אביב, ניתן להסתפק בחליפת גשם ומעיל דק, או אפילו אימונית, מתחת. חשוב לרוכב העירוני לרכוש חליפה שני חלקים, כדי ללבוש רק חלק אחד בנסיבות מסוימות. חשוב שתהיה גישה חופשית לכיסים ולכל הפיצ'פקעס שמתעסקים אתם במהלך היום. מי שרוכב בעיר יכול פחות להקפיד על סוג הכפפות, ואפילו כפפות שטח מבד, שאינן אטימות אך מתייבשות במהירות, יעשו את העבודה.


הרוכב הבין-עירוני זקוק להגנה טובה יותר. מעיל חורף הכולל כיסים אטומים, הוא הפתרון הנוח ביותר. בשילוב עם מכנסי סערה, מגפי רכיבה, וכפפות חורף, מכוסה הרוכב מפגעי מזג האוויר. מי שלא יכול להרשות לעצמו ציוד ייעודי, או, נאלץ לרכב עם מעיל עור גם בחורף, יכול לבחור באופציה זולה יותר של חליפת סערה וערדליים. במרה זה צריך להקפיד אל מידה גדולה של חליפת הסערה, לפחות מספר אחד מעל מידת המעיל. זאת כדי לאפשר לרוכב חופש תנועה בזמן הרכיבה. אופציית הערדליים והחליפה הגדולה מתאמה לאנשי עסקים, ובעלי מקצועות מסוימים, הנדרשים להופעה מיוחדת במקום העבודה. הערה חשובה לגבי הכפפות: כפפות חורף עבות אינן שמישות בתנועה עירונית, ואף מסוכנות. שווה להצטייד בזוג נוסף, לצורך רכיבה עירונית, וגם שיהיה ספייר, לא מזיק.


תשומת לב מיוחדת צריך להקדיש לקסדה. זו אמורה להיות במצב טוב, כמובן, ועם משקף נקי משריטות או סדקים. רצוי למרוח את המשקף בחומר מונע אדים, משני צידיו. את החלק החיצוני של המשקף כדאי גם למרוח בשכבה עבה של ווקס. משקף מרוח בוקס דוחה מים ולכלוך טוב יותר. איטום יתר של אזור הצוואר מיותר, ועלול לתרום להיווצרות אדים בתוך הקסדה.


4. אסטרטגיית רכיבה


בתחום הרכיבה האפשר לתת כאן אין-ספור עצות. נסתפק בעיקריות והחשובות ביותר:

הסבלנות משתלמת

הגשם הראשון תופס אותנו תמיד בהפתעה. אפשר לעצור מתחת למחסה ולחכות עד יעבור זעם, וגם אם אנחנו מצוידים, כדאי להניח למטר הראשון לשטוף את הכביש.

בחירת קו תנועה רצוי תמיד לנוע אל אספלט עם אחיזה טובה, עם כמה שפחות סימונים וצבע על הכביש, וכמה שפחות שלוליות. המדד העיקרי: אספלט מחוספס, עם ניקוז ברור לעין. בנוסף יש לפקוח עיין לרמת הניקוז. בכבישים רבים נוצרות שלוליות גדולות דווקא במסלול הפנימי, בפניות עיוורות רצוי לשמור על החיצוני, גם כדי לראות מוקדם יותר כל בעיה. מי שרוכב בתל-אביב בתחילת עונת הגשמים, חייב להימנע בכל מחיר מתנועה בשדרות פיקוסים.


רכיבה חלקההירידה ברמת האחיזה מחייבת ביצוע מתון יותר של פעולות בלימה, האצה, ופניה. התמתנות הפעולות מחייבת מרווחי בטחון גדולים יותר, ומכאן גם מהירות נמוכה יותר. אין מהירות מוגדרת במספרים, המדד הוא רכיבה חלקה, נטולת דרמות, ושימוש מינימאלי בבלמים.


בלימה בקו ישר, ומוקדםעל כביש רטוב כדאי להקפיד על בלימה כאשר האופנוע זקוף לחלוטין. התניה זו תשפיע על בחירת קן התנועה, ובעיקר על המהירות. בקטעי רכיבה בהם האופנוע נוסע ניצב, ואינו נוטה, ניתן לרכב מהר יותר. רצוי לצמצם את רגעי ההטיה למינימום, ולהשאיר את ההשכבות ליום שמש חורפי. בכל מצב תנועה בו מתחייבת בלימה, או אפילו קיים רק חשד, כדאי להפעיל את הבלמים, מוקדם, ולא להשאיר את הבלימה החריפה לרגע האחרון. בלימה נכונה מחייבת שימוש בשני הבלמים, ועל כביש רטוב במיוחד. רצוי להבין היטב את עקרונות הבלימה (יש קורסים לזה), על-מנת לדעת לנצל כל בלם בדרך היעילה ביותר.


שמירה על האגף האחורי

הראות הלקויה בגשם משפיעה לו רק על הרוכב, אלא גם על הנהגים שמאחוריו. את מרחקי הביטחון לפנים שימור הרוכב בהתאם לקצב הנסיעה, אך במשך כל זמן הרכיבה עליו להיות מוטרד מהנעשה מאחור, כמעט באותה מידה. בכל מצב בו חל שינוי לרעה בראות כדאי להיצמד לימין. אם נדרשת בלימה חריפה, רצוי לברוח תוך כדי כך לשוליים, ולא להיקלע לסנדביץ' בין שתי מכוניות. ממכוניות שנצמדות מאחור כדאי לחמוק בהקדם האפשרי, ולעולם לא לריב עם הנהגים, לא כשרטוב.


והכי חשוב, לרכב בזהירות!




28 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
road

#אופנובלוג

על מה שבין האדם, המכונה והדרך.
מגזין רכיבה.

bottom of page