top of page

הירשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים

תודה על ההרשמה!

גלו את תכניות ההדרכה
של אופנוען מאומן

לא משנה מה תרצה להוציא מעצמך ומהאופנוע, רכיבה זאת אומנות.

אומנות הרכיבה. הדרכת הרכיבה המתקדמת והמובילה בישראל.

האינסטגרם שלנו

הקלות הבלתי נסבלת של ההטייה | אלי פנגס

עודכן: 30 בנוב׳ 2022


עקרון ההיגוי הנגדי, או ההיגוי ההפוך (אנחנו פשוט קוראים לו היגוי), הוא כזה: דחיפה קדימה של צד ימין של הכידון מייצרת הטייה ימינה. דחיפה קדימה בצד שמאל של הכידון, תייצר הטייה שמאלה. אם התבלבלתם זה בסדר, פשוט תציצו רגע בסרטון כאן למטה ותראו בעצמכם איך האופנוע מגיב לדחיפות האלה. לגבי איך זה בדיוק עובד, ובכן, גדול עלינו. אבל גם זה בסדר, כי אנחנו מכירים רוכבים שמבחינתם פיזיקה זו רק שמועה ובכל זאת יש להם היגוי פצצה.


מתוך "על הגז" (אגו) | צילם: רון פישר

 

מד זוית


מה שכן חשוב לדעת על פקודת ההיגוי הוא שהיא לא באמת מפנה את האופנוע, אלא רק משנה את זווית האופנוע ביחס לקרקע (מידת ההטייה). זאת אומרת שהדחיפה על הכידון היא רק פקודת ההטייה. אם רוצים שהאופנוע גם ממש ייפנה, צריך להפסיק את הדחיפה ברגע שהאופנוע הגיע לזוית הרצויה, ולאפשר לכידון לצודד פנימה לכיוון ההטייה. זה מה שמושך את האופנוע אל תוך הרדיוס ובאמת משנה לו את הכיוון.


שני אופנועים נוסעים במגרש ברקע ביניינים ועצים
זה לא היגוי נגדי | צילם: בני דויטש

תחשבו על זה ככה: פקודת ההטייה מכינה את האופנוע לכוחות הצד של הפניה, שחרור הכידון מפנה את האופנוע ומייצר את כוחות הצד הללו. אם לא תשחררו את הכידון אחרי הלחיצה, להטייה שייצרתם לא יהיו כוחות צד להישען עליהם, והאופנוע ימשיך לקרוס הצידה.


קטנוע דיאלים בהחלקה, רקע שדות
גם זה לא | צילם: בני דויטש

עכשיו, למה חפרנו לכם עם כל זה? כי רק ברגע שהרוכב מבין את ההפרדה (הקצת מלאכותית) הזו בין פקודת הטייה לבין שחרור הכידון ושינוי הכיוון עצמו, רק אז הוא קולט כמה היגוי הוא כלי נפוץ ושימושי ולאו דווקא משמש רק ל"כניסה לפניות". לפעמים משתמשים בו בכלל כדי לשמור על קו ישר. למשל בזמן רוחות צד.


רוח צד, כשמה כן היא, דוחפת את האופנוע הצידה. מכיוון שלצמיגים יש יותר אחיזה בכביש מאשר יש לראש שלך באוויר, רוח חזקה שבאה - נניח - מימין, תטה אותך שמאלה. הדרך היחידה להתמודד עם המצב הזה היא ללחוץ רצוף על צד ימין של כידון קדימה ו"להשעין" ימינה את האופנוע על הרוח. אם הרוח מפסיקה פשוט מפסיקים את הלחיצה על צד ימין, ולוחצים לרגע על שמאל הכידון קדימה, כדי להחזיר את האופנוע למצב נטראלי וניצב לקרקע.


מי צריך קדמי


אופנוע אנדורו כתום בהחלקה על הגז בשטח, רקע חום ואדמה
וגם זה, לא | צילם: בני דויטש

וכאן מחכה עוד הבנה חשובה: ההיגוי לא רק משכיב את האופנוע. הוא גם מרים אותו. מזקף אותו. למשל, תוך כדי עליה במחלף פתאום העירייה משקה את הכביש. האופנוע לא יכול להמשיך בזוית הזו אל תוך הרטוב. פקודת היגוי תזקף את האופנוע לרגע הקריטי, והפקודה הבאה אחריה תוריד אותו בעדינות חזרה. או על אופנוע עם ארגזי צד שתוך כדי השתחלות כמעט דופק פינה של אוטו. זיקוף, מעבר, חזרה להטייה. או אם חלילה רכבת מהר מדי לשדה הראייה שלך ופתאום צריך לבלום תוך כדי פניה. הזדקפות, בלימה, חזרה לקו. גם כשרוצים גז עכשיו וצריך אחיזה, מזקפים מעט את האופנוע. כל אלא הן רק פקודות הטייה. שינויי מנח של האופנוע ביחס לקרקע בהתאם לצורך.

ואל תטעו. ההיגוי הנגדי עובד בכל מהירות. אפילו בעצירה מלאה, רגע לפני שמורידים רגל מאופנוע גבוה, אפשר לקבוע לו על איזו רגל הוא יישען: צד שמאל של הכידון קדימה להישענות על רגל שמאל, צד ימין של הכידון קדימה להורדת רגל ימין. הפקודות האלה אפילו עובדות בווילי, כשהגלגל הקדמי בכלל לא נוגע בקרקע. אז אל תשאלו איך זה עובד, פשוט תלחצו. זה עובד.


אופנוע בווילי בהטיה במסלול, שוליים צבועים באדום לבן
אין היגוי | צילם: בני דויטש | רוכב: רון דנציגר
1,259 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
road

#אופנובלוג

על מה שבין האדם, המכונה והדרך.
מגזין רכיבה.

bottom of page