top of page

הירשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים

תודה על ההרשמה!

גלו את תכניות ההדרכה
של אופנוען מאומן

לא משנה מה תרצה להוציא מעצמך ומהאופנוע, רכיבה זאת אומנות.

אומנות הרכיבה. הדרכת הרכיבה המתקדמת והמובילה בישראל.

האינסטגרם שלנו

מקום שפוי | שי נוה

עודכן: 5 ביוני 2022


שטח. יש ממנו הרבה, מותר להיכנס אליו כמעט בכל מקום בארץ, הוא מגוון, יפה וברובו ריק מתיבות פח שכתוב עליהן מאחור ״איך אני נוהג?״. לעומתו, הכביש מפוצץ מצלמות, ניידות והרבה מאוד אנשים שלא מודעים לסביבתם. אז אם יש לכם את הכלי המתאים (ואם נפשכם שמחה בזה, גם עם כלי לא מתאים), תתחילו לחיות איפה שהאספלט נגמר.


חמישה אופנועים עומדים בצד שביל ברקע של שדות ירוקים וגבעות עד האופק

רכיבה בשטח מכילה בתוכה עולם שלם של חוויות. מרכיבה איטית עם אופנוע גדול וכבד והתפעלות מהנוף, ועד לפיצוץ גז עם אופנוע שטח קליל וספורטיבי. באבק, באבנים ובבוץ, כל רוכב יכול למצוא את כוס התה שלו, או לפחות מקום יפה להכין אחת. העניין הוא שבניגוד לאספלט, בשטח יש בעיות אחיזה והתמצאות, וזה שילוב שמרתיע לא מעט רוכבים. אז אם אתם חדשים בעניין ובא לכם לראות עולם, הנה כמה כללים שיעשו לכם את החיים קלים ויחזירו אתכם הביתה גם על הגלגלים וגם מחוייכים:


קטנוע קופץ באוויר על סלע בשביל בין עצים
כל רוכב יכול למצוא את כוס התה שלו | צילם: בני דויטש

• הפיזיקה ברכיבת שטח זהה לרכיבת כביש.

עדיין מדובר בשני גלגלים, מנוע ביניהם ובנאדם. לכן חשוב להקפיד על כל אותם עקרונות שאנו זוכרים מהקורסים; מבט שעובד נכון, כידון משוחרר, וגז פתוח כמה שיותר זמן ברכיבה. זה, ולחץ על הרגליות שמייצב את הגוף על האופנוע כמו בתרגיל שיווי משקל. כי אופנועים לא נופלים בשטח - זה הרוכב שנופל מהאופנוע ומושך אותו לנפילה.


• פנצ׳רים תמיד אפשריים.

אם אתם רוכבים על דו״ש כבד, אל תמהרו להוריד לחץ אוויר. אמנם כך נהוג לעשות, אך עם אופנוע כבד תמיד קיים סיכוי לצביטת הפנימית (אם יש). בנוסף, התאימו את הקצב כך שתוכלו לראות את הסלעים ״הרעים״ מספיק מוקדם, אותם סלעים חדים שרק מחכים להזדמנות לבאס לכם את השבת.


• מים.

קחו תמיד מים איתכם, כי בשטח יש רק שטח. חנויות נוחות יש רק במקום ממנו ברחתם.


איש עושה מדיטציה על צריל ברקע שמיים ומדבר
שמרו על שפיות

• שמרו על שפיות.

אם אתם בעניין של יותר מהירות ופחות נוף, וודאו כי המכונה עליה אתם רוכבים תקינה ושמרו על שפיות. תאונות בשטח קורות הרבה פעמים בגלל שדה ראיה מוגבל ופגיעות של כלי רכב אחרים. ולמקומות האלה לא קל להגיע עם אמבולנס. במילים אחרות, לעולם אל תרכבו לבד בשטח בקצב גבוה.


• לכו על בטוח.

אל תרדו ירידת תלולות שאתם לא יודעים איך והיכן הן נגמרות. להיתקע בשטח זה קל במקרים של חוסר התמצאות, אז גם אם זה נראה כמו שביל קק״ל מתוחזק, אל תתביישו לרדת מהאופנוע ולבדוק. כי לטפס את זה בחזרה תמיד יותר קשה.


• שימו לב לסוג הקרקע כל הזמן.

האחיזה בשטח משתנה תדיר ויכולה לנוע מאחיזה מעולה כמו בכביש, ועד למצב של לרכוב על קרם חלקלק. כאן הנסיון מדבר, אז אמליץ רק לשים לב שהאדמה לא מבריקה. ברק = רטיבות, גשו בחכמה. אם אין לכם מושג, פשוט הסתובבו ומצאו דרך אחרת. ויש כזו תמיד.


• מיגון גוף הוא עניין אינדיבודאלי.

כעקרון, ככל שהקצב גבוה יותר - בעיקר בתוך הראש - כך גם חומרת הפגיעות הפוטנציאליות. אז השתמשו בראש והתאימו את כמות הציוד לכמות הגז.


אופנוע כחול עומד בצד שביל שמתפתל בין עשב ועצים עד האופק

• שמרו על השטח.

הגעתם לשער בקר? סגרו אותו מאחוריכם. ראיתם כלניות? אל תרמסו אותם. המשטחים הירוקים האלה? אלה שדות חיטה שרק נבטו, אל תחתכו דרכם. יש שפע של שבילים המתאימים לכל רוכב בכל רמת רכיבה בכל הארץ. תמיד אפשר למצוא את הדרך מסביב, אז אם חותכים ״דוך״, לא על חשבון אמא אדמה. גם ככה היא בעצבים עלינו.


• תהנו, אינעל העולם, תהנו!

יש ירוק בחורף, יש נוף מטורף לפעמים, ונוף יפה תמיד, יש אתגרים, יש צל, יש אוויר כמו שאוויר אמור להיות ויש שקט שלא תמצאו בשום מקום מאוכלס. קחו ערכת קפה, קחו מחצלת, קחו מה שבא לכם. צאו לטבע ותנשמו.


רכיבה מהנה

שי נוה וצוות אופנוען מאומן


שני אופנועים באקשן על שביל ברקע הרים מסלועים וישוב מרוחק
תהנו, אינעל העולם, תהנו! | צילם: בני דויטש

11 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
road

#אופנובלוג

על מה שבין האדם, המכונה והדרך.
מגזין רכיבה.

bottom of page