top of page

הירשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים

תודה על ההרשמה!

גלו את תכניות ההדרכה
של אופנוען מאומן

לא משנה מה תרצה להוציא מעצמך ומהאופנוע, רכיבה זאת אומנות.

אומנות הרכיבה. הדרכת הרכיבה המתקדמת והמובילה בישראל.

האינסטגרם שלנו

מילון מושגים | שי נוה

עודכן: 6 באוג׳ 2022


צילם: בני דויטש

רובכם מכירים אותנו. פגשתם אותנו בקורסים ואימונים, ואתם שומעים אותנו מדברים (עאלק מדברים, לא סותמים ת׳פה) על ההדרכה ועל רכיבה כאילו שאנחנו ממש אוהבים את זה. אבל לפעמים אנחנו תוקעים איזה מילה או ביטוי שאתם לא סגורים למה אנחנו מתכוונים.


אז למען הסדר הטוב, הנה מילון מושגים קצר להבנת מדריכי ׳אופנוען מאומן׳ (אם אתם בכלל רוצים להבין אותנו). נסו ותהנו.

 

תן לו. זה הרגע הזה שאתה רואה רוכב אחר יוצא מפניה (או מרמזור לצורך העניין) ואתה אומר לו, בטלפתיה, יאללה פוצץ גז. ואם הוא נותן לו, אז הוא הרגע גרם לעוד בנאדם חוץ מעצמו לחייך. וזו מצווה.


פיל (Feel). בניגוד למקובל לחשוב, אין מדובר על סרט צילום יחיד (בניגוד לפילים), אלא על מה שמרגישים בידיים מכל אופנוע באשר הוא. הגריפים בקצות הכידון מעבירים תחושות מהמכונה, ויחד עם מיקום וסוג המנופים מקבלים תמונה של איזה מן אופנוע זה. תוסיפו לזה את תנוחת הישיבה וקיבלתם פיל. בשאיפה לא בחנות חרסינה.

הוואן. ג׳י.אמ.סי וונדורה, אמבולנס בדימוס, שנת 94׳. אייקון ברמה הגלקטית, חתיך הורס, כלי שייט על גלגלים. רך, מרווח ומגיע לכל פינה בארץ עמוס בציוד הדרכה. מכיל כל מה שבנאדם עלול להצטרך, מאדוויל ועד קומפרסור, מראצ׳ט ועד מטאטא. חבר צוות וותיק ונאמן. צלם.


עדכון: עכשיו יש לנו שברולט סוואנה ענקית ומודרנית. אבל זה בסדר, עדיין קוראים לה ׳ואנדורה׳.


אופנייני דור ראשון

אופנייניי/כמופנוע/שימי. חבר הצוות הצעיר ביותר בדמות האופניים הישנים של הבת של אלי. מדגים את הצורך בכידון משוחרר בצורה משכנעת, לא בוכה, לא מתלונן ולא רוצה אוכל. קיבל ממני פעם מתיחת שפיץ. אחד. ויש מצב שניב שימן לו שרשרת, לא יודע. אין, אנחנו בצוות דואגים אחד לשני.

הוא שם. זה שם כולל לכל רוכב שאנחנו מסתכלים עליו בקורס או אימון, ופשוט יש לו את זה. יש לו את זה לא קשור לקצב, אלא שהרוכב הזה שם ת׳עיניים במקום הנכון, משחרר את הכידון ופותח גז בזמן. הוא שם, בפינת הכיף הזו שלו במוח, וזה סופר מגניב לקלוט מהצד.

600 זה חרא. תראו, אתם מכירים אותנו. אתם יודעים שאנחנו ערמת חארות מתנשאות ואליטיסטיות. אז לפני כמה שנים הוחלט בצוות המדריכים ש-600 סמ״ק זה חרא. לא בגלל איך שהם מתנהגים חלילה, אלא בגלל המנוע הזה שצריך להעלות אותו ל-60,000 סל״ד כדי שיזוז משהו. כמובן שהיינו מוכרים כליה בשביל לעלות על 600 כזה באיזור המחיה הטבעי שלו. שם, במסלול, הוא גרזן חד כתער, ושם הוא טוב, יא אולוהים. אבל לא בדרום ת״א. שם זה חרא.


ששמאות, אבל עם פיל | צילם: טל זוהר

(אין האמור לגרוע ולו במעט מאופנועי 600 ו/או רוכביהם, אנחנו מכבדים ומעריכים אותם, וזה הכל בצחוק, כן?)


אין על ליטר. בהמשך טבעי לביטוי הקודם, אין על ליטר (1000 סמ"ק). בעצם יש. יותר מליטר. שם כבר אפשר להפסיק לבחוש בהילוכים והכל נהיה יותר הגיוני. הגיוני זה אומר מספיק חזק, אבל עדיין חסר כח. זה המקום הטבעי של כל אופנוען בשלב כלשהו בחייו. אם אין לכם ליטר, get one. מכל סוג, לא משנה, רק תחוו אותו פעם אחת. לפחות.


לפונצנץ. הדרייב החוצה מהפניה, אותה שאיבה קדימה של עוצמה חושית ופיזיקלית, זה אחד הרגעים המרגשים באופנוענות. אם שיחקת אותה, אתה בטריפ של החיים על הקו הנכון בגז הנכון. אם לא, חשב מסלול מחדש. אז ׳לפוצץ׳ גז החוצה מהפניה זה ברור, ואז הגיע ׳לפונצץ׳, שזה כבר בליגה אחרת. שם אתה כבר עושה את הכל נכון אבל יש צופים וזה חוקי, ואתה הראשון רגע לפני דגל השחמט. ׳לפונצנץ׳, שנמצא כבר בסקאלה גבוהה יותר, אומר שאתם משתגרים לחלל לאורביט סביב כוכב הגז. זה היה הגז המושלם ביותר בעולם ואתם אלוהי רכיבה. תראו, האות ׳נ׳ היא אות מהירה, את זה כולם יודעים. אז זה בסך הכל שימוש נכון בשפה. ולא, עוד לא יצא לי לראות מישהו מנפונצנץ. מפחיד.


חנזיר. חזיר גז, אבל עם ׳נ׳.

כלי שייט על גלגלים

באבו. שם כולל לכל אחד בכל מצב רוח ובכל שעות היממה. פועל רק על גברים. השם ניתן גם במקרים בהם אנחנו לא זוכרים את השם שלכם. לא להעלב, יא באבואים.


בו (Boo). ה-׳בו׳ הוא נגזרת קטנה וקומפקטית לכינוי ׳באבו׳. היא מתאימה לכל כיס וניתן לצרף אותה למילה האחרונה של משפט בו. משמש גם כמילת אישור (כמו רות, אבל עם בולבול). ה-׳בו׳ בא טוב, ודעו שהכח חזק בו.


נייטרלי. הכוונה לאופנוע ששומר על זווית ההטיה שלו כאשר הכידון משוחרר לחלוטין. ל-ח-ל-ו-ט-י-ן. חוץ מלהחזיק את הגז, כן? ברוב האופנועים התקינים, זה המצב. אבל לחץ אוויר לא תקין, או צמיגים שחוקים או מיסבי הגוי דפוקים משפיעים על הנייטרליות לרעה, ואז האופנוע לא ממש רוצה לשכב. פתאום כואב לו הראש.


סע כמו מטומטם, שים׳תו על הצד. ביטוי עתיק שמקורו בכפר קטן וצבעוני במצרים העתיקה. הדברים נאמרו במהלך אליפות הנילוס ברכיבת חמורי שטח, שם שלט ביד רמה האדמור אלסיבוני הבלתי מעורער (אבל מעורער). כוונתו המקורית הייתה לאמור שצריך לתפעל את הרכב עם שמחת חיים, ולא כזו שמסכנת אחרים בשום צורה. רק אותך. תוציא את הזנב מדי פעם, תן איזה ווילי מדי פעם, ככה כשאתה לא מפריע לאף אחד. לבד. אם אפשר אז גם בחושך.


סע כמו מטומטם, שים׳תו על הצד

איך אתם קשורים ל-KTM? אם היה לנו שקל על כל פעם שנשאלנו את השאלה הזו, הייתם באים לרכב אצלנו במסלול ממוזג, עם אייפקסים מיהלום ופיטס מצופה זהב. זה היה כשהיו לנו שלושה KTM׳ים.

אבל רגע, עכשיו יש לנו שישה טנרה 700 בצוות. אז מה, עכשיו אנחנו בשת״פ עם ימהה?

לא, אין לנו קשר קבוע לאף יצרן או יבואן. פשוט כשמתחילים לחשוב אותו דבר, משום מה גם רוכבים על אותו הדבר.


יש עוד הרבה ביטויים, אבל יש גם עוד הרבה ניוזלטרים, אז חכו חכו.

תנו בגז (אבל עם שכל),

שי נוה וצוות אופנוען מאומן




1,289 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
road

#אופנובלוג

על מה שבין האדם, המכונה והדרך.
מגזין רכיבה.

bottom of page