מאה אחוז כותנה | אלי פנגס

עודכן ב: 29 מרץ 2020


על מה אתה רוכב?

SUZUKI


סוזוקי, החברה היחידה ששמה קצוץ על החרם הערבי והייתה הראשונה ללמד את הישראלים אופנוע ספורט מהו, התחילה בכלל בעסקי הכותנה. מיצ'יו סוזוקי נולד ב-1887 כבן לאיכר שגידל כותנה. בגיל 22 הוא בנה נול טווייה מונע בפדאלים לייצור חוטי כותנה. בשאיפה שזו הפעם האחרונה שמופיעה כאן המילה כותנה, נספר שהמכונה עבדה טוב ומיצ'יו שלנו פתח חברה לייצור. "סוזוקי ג'ידושה קוגיו" קראו לה ביפנית.


אופנוע ספורט שחור של סוזוקי בסטופי, GSXR
צילם: טל זוהר

ב-1920 החברה כבר הונפקה בבורסה בטוקיו והעניינים תקתקו כמו שצריך. למעשה, יותר מדי טוב: סוזוקי התחיל לייצא את מכונות הטווייה למזרח אסיה והן היו כל-כך טובות, עד שחיו לנצח ולא נזקקו להחלפה. כתוצאה מכך השוק המזרח-אסייתי הוצף, לא היה צורך במכונות חדשות וסוזוקי התחיל לחפש דברים נוספים לייצר. טוב מדי, כבר אמרנו.


בתוך איש עסקים יוזם וערני, גילה סוזוקי שקיים ביפן פער בין כמות הרכבים המיובאת לדרישה. בלי להתברבר יותר מדי הוא קונה מכונית בריטית קטנה, אוסטין 7, ומעתיק אותה. עד שהוא מתחיל לייצר כבר מגיע השנה 1939 ואיתה מלחמת העולם השניה. מהר מאוד יפן נכנסת לכלכלת מלחמה והמכונית של סוזוקי לא מגיע לייצור המוני.


אחרי המלחמה נאבק סוזוקי באי-יציבות חברתית וכלכלית שכמעט וסוגרת לו את הבאסטה. ייצור מכונות הטווייה אמנם מחודש וממשיך, אבל שונזו סוזוקי, בנו של מיצ'יו, כבר חושב על אופנועים.


כן, עוד פעם הקטע של דרישה לכלי רכב זולים אחרי מלחמה.



תחילת 1951 מביאה איתה את קריסת שוק הכותנה (אמרנו די עם הכותנה!) וזה הזמן בו המהנדסים בחברה מתחילים לעבוד על מנוע שיותקן על אופניים.


תמונת סטודיו על רקע לבן של האופנוע הראשון בייצור של סוזוקי POWER FREE

הדגם הראשון, בנפח 30 סמ"ק מעולם לא מגיע לייצור סדרתי. אולי כי זה היה רעיון דבילי לקרוא לו "אטום" ביפן של אחרי הירושימה ונגסאקי. אבל לקראת סוף השנה הם מתחילים למכור את ה- POWER FREE. אמנם הם התכוונו לכוח חופשי, אבל השם באנגלית מתרגם ל"נטול כוח". ואכן, עם מנוע 36 סמ"ק, עדיף לעזור עם הפדאלים. בניגוד לשאר היצרנים והונדה בראשם, סוזוקי מייצרים את המנוע ל"נטול הכוח" בעצמם, כולל הקרבורטור והמגנטו.


הדגם הבא הוא ה-DIAMOND FREE של 1953. נטול היהלומים. דומה מאוד לנטול הכוח, אבל עם מנוע 58 סמ"ק אימתני שמוציא שני סוסים פראיים ב-4000 סל"ד. ב-1954, כשהולך להם טוב עם האופניים הממונעים, הם משנים את שם החברה ל"סוזוקי מוטור קומפני". הדרך אל ה-R נסללה.


54' זו גם השנה הראשונה בה מייצרים בסוזוקי כלי דו-גלגלי מושלם. די לשלדות האופניים. את הטוסטוסים ואח"כ את האופנועים שלה, משווקת סוזוקי תחת השם COLLEDA. ה-S המפורסמת של סוזוקי תופיע לראשונה ב-59' והמותג COLLEDA יוחלף רק ב-64' עם ה-T10 שיהיה לסוזוקי הראשון. באותו זמן מדובר כבר במנועי 250 דו"פ עם עירבול שמן אוטומטי ושלושים כ"ס מאוד מכובדים (ה-T20 ואח"כ ה-GT250).


במהלך השנים מנועי שתי הפעימות הופכים להיות מומחיות של סוזוקי. זה מתחיל בסיפור מדהים של רוכב MZ מזרח גרמני בשם ארנסט דגנר, שבשנת 61' עורק בסוף מרוץ גראנד-פרי ומביא איתו לסוזוקי את כל סודות הדו"פ מאחורי מסך הברזל. בזכות האירוע הזה, סוזוקי זוכים בשנה אח״כ באליפות העולם בקטגורית ה-50 סמ״ק. משם הצלחת הדו"פים של סוזוקי ממשיכה גם אל נפחים גדולים יותר ועוברת אף לשטח במהלך שנות השישים והשבעים. למעשה, הם מתפנים לייצר מנוע ארבע פעימות רק בשנת 1976, עם ה-GS750. כן, רק התחילו וכבר ארבע צילינדרים.


אחיו הגדול של ה-750, ה-GS1000 של 78', כבר נחשב לליטר הטוב בתקופתו. שנתיים אח"כ, בשנת 1980, יוצאת לאור סדרת ה-DR, עם ה-400 שמוחלף אח"כ ע"י ה-500. משם קצרה הדרך אל ה-600 ואח"כ, ב-90', ה-DR350 שמגלם את כל מה שסוזוקי: איכותי, אמין וזול.

אופנוע בסלייד על הברך, רוכב גידי פרדר למגזין מוטו בחליפה אדומה, רקע מחסנים וגדר, סוזוקי R750
צילם: תומר פדר

בצד הפחות שמרני יש כמובן את ה-R750 שעם צאתו לשוק ב-1985 הגדיר מחדש את קטגוריית הסופרבייק. עם שלדת אלומיניום, עיצוב כסאח ומניאקיות של אופנוע מסלול עם מראות ופנסים, היה ה-R לקלאסיקה ולאגדה מרגע היוולדו והלאה. אבל דווקא אחרי הפריצה הזוהרת חוזרים בסוזוקי לשמרנות, כשהם מתעקשים על המנוע מקורר השמן/אוויר והשלדה הבעייתית, שכמעט וקוברים את הדגם בצל האופוזיציה שדאגה להתעדכן מהר מאוד.



מניפת אופנועים במסלול נחשונים

אותו R1000 הוא רק דוגמה אחת ליציאות של סוזוקי לאורך השנים. ביניהן אפשר למצוא את ה-RGV250 המטורף שהצליח לשמר את מסורת הדו"פים ולשרוד בזמן שרבים וטובים (RD של ימהה, למשל) קורסים תחת נטל חוקי איכות הסביבה. או ה-RE5 עם המנוע הרוטורי של 74׳, או ה-XN85 טורבו מוזרק הדלק, או הבורגמן 650 שהיה אז הקטנוע הגדול בעולם, או ה-DRZ400SM הפשוט שהיה בין הסופרמוטו הראשונים בייצור סדרתי ומכר יותר מדגם השטח שעליו התבסס, ויש גם את ה-GSXR1300 היאבוסה שנישל בזמנו את ה-CBR-XX מכתר האופנוע המהיר ביותר בתבל. את זה, אגב, עשה ההיאבוסה בלי לאבד גרם מהספורטיביות ואפילו מההתנהגות המשובחת שלו בתוך העיר. אופנוע יציאה.


אבל הדגמים הללו הם רק השפיץ של היצע הדגמים הכל-כך עשיר ומגוון של סוזוקי. חברה שהגדולה שלה מתבטאת בעצם העובדה שבלי יותר מדי דרמה, הם מגישים לאזרח הקטן את הטכנולוגיות והביצועים הכי עדכניים במעטפת הרכה של ידידותיות ואמינות ללא משוא פנים. תעשו פעם סיבוב דווקא על ויסטרום 650, תבינו למה הכוונה.

ויסטרום 650 צהוב עם ארגז בשדה חיטה ירוק
צילם: בני דויטש

3514 צפיות1 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול