top of page

הירשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים

תודה על ההרשמה!

גלו את תכניות ההדרכה
של אופנוען מאומן

לא משנה מה תרצה להוציא מעצמך ומהאופנוע, רכיבה זאת אומנות.

אומנות הרכיבה. הדרכת הרכיבה המתקדמת והמובילה בישראל.

האינסטגרם שלנו

לרכוב על המערכות | שי נוה

אנחנו חיים בעידן טכנולוגי מטורף. כמות המידע והגאדג'טים סביבנו הולכת וגוברת בכל יום, ובאופן טבעי הטכנולוגיה הזו מחלחלת לחיי היומיום שלנו בלי שנשים לב לתלות שנוצרת אצלנו. נסו לרגע לדמיין את עצמכם שורדים כמה ימים בלי הסמארטפון שלכם ותבינו כמה גדולה התלות שלנו בטכנולוגיה. זה נוח, וברגע שמתרגלים לזה הדרך חזרה נראית בלתי אפשרית.


באופנועים, טכנולוגיית המירוצים עושה את דרכה תוך שנים ספורות אל הדגמים הנמכרים לציבור, וכך אנו מוצאים את עצמנו רוכבים על מכלול של מערכות חכמות שעוזרות (או מפריעות..) לנו לשרוד. החל מהזרקת דלק פשוטה ועד למתלים אקטיביים המכוונים עצמם "און-ליין" לפי מצב הקרקע - אין סוף חיישנים ואלגוריתמים מלווים אותנו על דו-גלגלי מודרני גם בדרך למכולת.


וזה רע? חלילה. זה מצויין, כי המערכות החכמות האלו בעצם מגבירות את הבטיחות שלנו באופן קבוע. אז איפה הבעיה? בתלות שלנו במערכות אלו אנחנו הופכים לפחות חדים ויותר חסרי רגש ברכיבה. חד וחלק. אם פעם היינו מרגישים את פעולת הצמיג על האספלט, היום המתלים החכמים מסננים את המידע הזורם אלינו ודואגים לרוב הבעיות בעצמם. וזה טוב, אבל אל לנו להתנתק מהמצב לחלוטין.


לדוגמא, במהלך ההדרכות שלנו אנו שומעים לפעמים אנשים שאינם מודאגים מיכולות הבלימה שלהם כלל וכלל, כי יש להם ABS באופנוע. אז רק כדי לסבר את האוזן, גם מערכת ה-ABS המשוכללת ביותר אינה יכולה לנצח את הפיזיקה, וגם היא "תתבלבל" אם נלחץ על הבלם הקדמי בכל הכח באופן פתאומי. נכון, נמנענו מנעילת הגלגל, אך מרחק הבלימה היה יכול להיות קצר יותר אם היינו סוחטים את הבלם עד לעוצמה המקסימלית באופן מחושב.

המסקנה המתבקשת כאן אינה לנתק את ה-ABS, ולא את בקרת ההחלקה או את המתלים האלקטרוניים החכמים. המסקנה היא שלרכוב "על המערכות" זו טעות, כי אם תהיה תקלה ולו הקטנה ביותר במערכת ה-ABS, אז הרוכב יהיה חסר אונים במצב בו נדרש להפעיל את הבלמים. זה נכון גם לבקרת משיכה - פתיחת מצערת מלאה ביציאה מפניה על אספלט חלק בסגנון של "שהמחשב כבר יסדר לי את האחיזה", מכבה לרוכב את המוח וסומכת על אלקטרוניקה בלבד. ואלקטרוניקה לפעמים מתקלקלת, אין מה לעשות.


זה לא שאני רואה את תסריט "שליחות קטלנית" מול עיני ומשוכנע שיום אחד מחשב ניהול המנוע שלי יקום נגדי. אני פשוט גורס שתפקיד המערכות הוא לשמור עלינו במידה וטעינו, ממש כמו פוליסת ביטוח. אז אם המערכות האלו עובדות אצלכם שעות נוספות, היפטרו מעט מגסות התפעול של האופנוע ותחזרו לסמוך על עצמכם. כי עצמכם יודע להסתדר לא רע רוב הזמן, והמערכות יחכו לכם אם תפשלו...

4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


road

#אופנובלוג

על מה שבין האדם, המכונה והדרך.
מגזין רכיבה.