אל תהיה שלילי | שי נוה


אופנוע הוא יצור סתום. שלא יעלבו האופנועים והאופנוענים בינכם חלילה, אבל זו עובדה מדעית; אופנוע הוא אוסף של ברזלים, פלסטיקים, גומי וצבירים של חוטי חשמל. ערימה של מערכות וחומרים שצריכה לקבל פקודות כל הזמן.


טוב, סתום זו מילה קצת קשה האמת, כי האופנוע יודע דבר אחד. אבל זהו דבר חשוב ברמה אינטר-גלקטית:

הוא יודע להתייצב.



להתייצב אומר שאם משחררים לו את הכידון ושומרים לו על הגז פתוח, הוא ידאג ליציבות שלו בצורה הטובה ביותר באופן טבעי ומובנה. גם במהלך הטייה. כי כשאנחנו משכיבים ושומרים על כללי הכידון והגז, האופנוע מצודד את הכידון והגלגל הקדמי ב-ד-י-ו-ק לאן וכמה שצריך בשביל מקסימום יציבות.


בקיצור, המכונה יודעת מה טוב. רק מה, אין לה צפי. היא לא יודעת, למשל, איזו אחיזה תהיה לה עוד חצי שניה. ובשביל זה צריך את המוח שלכם.


והכלל הוא פשוט: הקרקע עליה אתם משכיבים צריכה לתמוך בהטייה בה אתם מעוניינים. זה טריוויאלי וברור, אבל בנוסף לאיכות האספלט צריך לקחת בחשבון את הזווית שלו ביחס לעולם.


אופנוע דו שימושי בהטיה על כביש, רוכב עם קסדת חצי ומשקף, רקע שלג לבן ואספלט

לצורך הדיון, כולכם מכירים כיכרות בארץ ישראל, נכון? בכיכר טיפוסית האספלט ״נשפך״ החוצה, כלומר גבוה יותר במרכז הכיכר ונמוך יותר בהיקף. זה נקרא שיפוע שלילי. למה שלילי? כי אם אנחנו משכיבים שמאלה בכיכר, אז שיפוע האספלט מחריף את זווית ההטייה בינו לבין הגלגלים. והבעיה היא שאנחנו על המושב לא מרגישים כלום.


למה כלום? כי בניגוד לאופנוע שמשכיב ביחס לאספלט, אנחנו משכיבים ביחס לעולם (או לאופק, או לגרביטציה), אז מבחינתנו הכל סבבה ואנחנו לא מודעים שמטר וחצי מתחתינו קיימת סכנה של ממש.


שיפוע שלילי זה רע לאחיזה, ולא משנה כמה איכותי האספלט. לכן, בשיפוע שלילי נאט ונשכיב פחות. או נכניס את הכתפיים פנימה לכיוון ההטייה ונוודא שחרור כידון כדי למקסם את היציבות ומהירות הפניה. או משהו. רק לא להתעלם מהנתון הבעייתי של שיפוע אספלט שלילי.


אופנוע קאסטום בהטיה, רוכב עם קסדה חומה ומשקפי שמש, כביש ושיחים ברקע

אבל אל דאגה, לא כל השיפועים הם טיפוסים שליליים. יש גם שיפועים חיוביים, כאלה שבאים תמיד עם חיוך וכיף להיות בחברתם. שיפוע חיובי הוא למעשה אספלט שנוטה לתוך הפניה. פניות במסלולי מרוצים מהונדסות כך מראש. וגם פניות רגילות על כבישים של מדינות מתוקנות. בהטיה על שיפוע אספלט חיובי יש יותר אחיזה מהרגיל, וזו ברכה (שהיא גם קללה, כי זה ממכר...)


אז בפעם הבאה שהאספלט משנה לכם גובה ונכנס לזוויות צידיות נראות לעין, נא להתחשב באחיזה ולהשכיב בהתאם. זה מונע החלקות מבאסות ומיותרות על השיפועים השליליים, ומאפשר לתת בגז בחיוביים.


תנו בגז, אבל עם שכל.


 צללית אופנוע נוסע אל השקיעה, רוכב עומד, החזר אור מהכביש ושיחים בצד הדרך

רוצה לגלות עוד על הקורסים שלנו?

לחץ לפרטים

2259 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול